Διαιτολογία και Διατροφή

Πρόγραμμα
4 Έτη Πτυχίο
ECTS
240
Υπέυθυνος Προγράμματος
Δρ. Στέλλα Άντωνίου

Η απόκτηση Πτυχίου στη Διαιτολογία και Διατροφή στοχεύει στον εφοδιασμό των φοιτητων με όλες τις απαραίτητες σύγχρονες γνώσεις – ακαδημαϊκές και επαγγελματικές – που θα τους επιτρέψουν να προσεγγίσουν πολύπλευρα και αποτελεσματικά όλα τα θέματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο και επαγγελματία σε αυτό τον τομέα.

Το πρόγραμμα αποσκοπεί στο να παρέχει στους φοιτητές το απαραίτητο ακαδημαϊκό υπόβαθρο που απαιτείται για την ενδεχόμενη συνέχιση των σπουδών τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

  • Εγγεγραμμένο Πρόγραμμα Σπουδών στο Μητρώο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού
  • Αξιολογημένο – Πιστοποιημένο Πρόγραμμα Σπουδών από το Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙ.Π.Α.Ε.)
  • Γλώσσα Διδασκαλίας : Ελληνική
  • Κρατική Χορηγία μέχρι €3.420 για κάθε έτος σπουδών (με εισοδηματικά κριτήρια)

Ευκαιρίες Εργοδότησης

Ποσοστό εργοδότησης αποφοίτων: 100%

Οι απόφοιτοι του προγράμματος μπορούν να εργαστούν ως επιστημονικοί σύμβουλοι διαιτολογίας σε:

• Κέντρα Υγείας ,

• εκπαιδευτικά ιδρύματα,

• αθλητικές επιχειρήσεις,

• αθλητικά σωματεία,

• ξενοδοχειακές επιχειρήσεις

• επιχειρήσεις εστίασης

• οίκους αποκατάστασης και ευγηρίας.

Στόχοι

Οι φοιτητές να είναι σε θέση να:

• σχεδιάζουν διαιτολόγια για φυσιολογικές, αλλά και για παθολογικές καταστάσεις

• αντιλαμβάνονται την επίδραση της διατροφής στον τομέα της υγείας, αλλά και σε άλλους τομείς όπως είναι η τεχνολογία και η οικονομία

• γνωρίζουν τη χημική σύσταση των τροφίμων, την ποιότητά τους και τη μικροβιολογική κατάστασή τους

• γνωρίζουν τη νομοθεσία που διέπει τα τρόφιμα

• διεξάγουν επιστημονική έρευνα σε θέματα Διαιτολογίας και Διατροφής

Δομή Προγράμματος

Περιγραφή Μαθημάτων

◘ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η ενημέρωση του φοιτητή σε θέματα Κοινωνιολογίας. Η μέγιστη κατανόηση των Κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών στην εμφάνιση των προβλημάτων της διατροφής. Η αναγνώριση της σπουδαιότητας των σχέσεων μεταξύ κοινωνικών παραγόντων και χαρακτηριστικών υγείας και διατροφής συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων.

◘ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εισάγει τον φοιτητή στο Εθνικό Σύστημα Υγείας της Κύπρου.

◘ ΑΝΟΡΓΑΝΗ ΧΗΜΕΙΑ

Η διδασκαλία του μαθήματος έχει στόχο την απόκτηση βασικών γνώσεων σε θεμελιώδης έννοιες της Ανόργανης Χημείας, ώστε να εφαρμοστούν σε μαθήματα επόμενων εξαμήνων και τη γνωριμία του φοιτητή με το χημικό εργαστήριο και τις βασικές χημικές τεχνικές.

◘ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ

Το μάθημα έχει σαν στόχο να δώσει στους φοιτητές τα πρώτα εφόδια και τις πρώτες γνώσεις σε σχέση με την επιστήμη της διατροφής και της Διαιτολογίας.

◘ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Ι

Οι διαιτολόγοι να είναι σε θέση να κρατούν τα αρχεία των πελατών τους, να σχεδιάζουν ηλεκτρονικά τα διαιτολόγια τους και να ανατρέχουν στο διαδίκτυο για ενημέρωση και περαιτέρω βιβλιογραφική ανασκόπηση.

◘ ΑΓΓΛΙΚΑ Ι ΘΕΩΡΙΑ

Η μελλοντική χρήση της από τον αυριανό επαγγελματία τόσο σαν μέσο επικοινωνίας με τους πελάτες όσο και στην παρακολούθηση της ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.

◘ ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Απόκτηση γνώσεων για το μυοσκελετικό, νευρικό, αναπνευστικό, πεπτικό, κυκλοφορικό, ουροποιητικό, γεννητικό και ενδοκρινικό σύστημα.

◘ ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ

Η διδασκαλία του μαθήματος έχει στόχο τη μελέτη των ενώσεων του άνθρακα πολλές από τις οποίες βρίσκονται στα τρόφιμα και συμμετέχουν στις λειτουργίες των ζωντανών οργανισμών, την ονοματολογία των κυριότερων τάξεων της οργανικής χημείας και τη μελέτη των κυριότερων ενώσεων που θα χρησιμοποιηθούν σε περαιτέρω μαθήματα.

◘ BIOXHMEIA

Η απόκτηση βασικών γνώσεων που είναι απαραίτητες για την κατανόηση των κύριων λειτουργιών του κυττάρου-οργανισμού. Η μελέτη των κύριων λειτουργιών του κυττάρου-οργανισμού με επίκεντρο το μεταβολισμό.

◘ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Η εκμάθηση των φυσιολογικών λειτουργιών του ανθρωπίνου σώματος και η διατήρηση της ομοιοσυστασίας του οργανισμού. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο Γαστρεντερικό Σύστημα και στο νευρο-ενδοκρινικό σύστημα.

◘ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η καλή επικοινωνία και οι διαπροσωπικές σχέσεις στον χώρο εργασίας. Η ανάπτυξη και χρήση αρχών Marketing και ανάπτυξη ικανοτήτων αξιολόγησης προϊόντων.

◘ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΙΙ

Η εξοικείωση με τον υπολογιστή και η διδασκαλία των βασικών αρχών λειτουργίας και προγραμματισμού έτσι ώστε ο υπολογιστής να γίνει χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του σύγχρονου διαιτολόγου.

◘ ΑΓΓΛΙΚΑ ΙΙ

Η μελλοντική χρήση της από τον αυριανό επαγγελματία τόσο σαν μέσο επικοινωνίας με τους πελάτες όσο και στην παρακολούθηση της ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.

◘ ΠΑΘΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ

Στόχος του μαθήματος είναι η μελέτη των μηχανισμών που ενεργοποιούνται στον οργανισμό με την δράση βλαπτικής αιτίας. Επιπλέον κατανόηση των δομικών και λειτουργικών επιπτώσεων σε κυτταρικό και οργανικό επίπεδο με αποτέλεσμα την ανάπτυξη νοσολογικής οντότητας.

◘ ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές αρχές της κυτταρικής θεωρίας, τη δομή και τη λειτουργία του κυττάρου, η κατανόηση των βασικών μεταβολικών οδών των κυττάρων. Η γνωριμία με τα χαρακτηριστικά του γενετικού υλικού. Η κατανόηση των μηχανισμών εξέλιξης των οργανισμών. Η εξοικείωση των φοιτητών με την ορολογία της Οικολογίας.

◘ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στην πρώτη επαφή των φοιτητών με τις ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού σε θρεπτικά συστατικά, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και ενέργεια στις διάφορες φάσεις ζωής του κάθε ατόμου.

◘ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ Ι

Η μελέτη της πέψης, απορρόφησης, βιοδιαθεσιμότητας και του μεταβολισμού των υδατανθράκων και των λιπιδίων και η κατανόηση των επιδράσεών τους στη λειτουργία του σώματος.

◘ ΑΓΓΛΙΚΑ ΙΙΙ

Η μελλοντική χρήση της από τον αυριανό επαγγελματία τόσο σαν μέσο επικοινωνίας με τους πελάτες όσο και στην παρακολούθηση της ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.

◘ ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ

Οι φοιτητές της διαιτολογίας να κατανοήσουν και εφαρμόσουν τις βασικές στατιστικές τεχνικές στο χώρο επιστημών υγείας.

◘ ΜΟΡΙΑΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗ

Η κατανόηση των βασικών αρχών της μοριακής βιολογίας και της γενετικής. Η μελέτη των ιδιοτήτων του γενετικού υλικού και των τρόπων μεταβίβασής του. Η κατανόηση του τρόπου έκφρασης της γενετικής πληροφορίας.

◘ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στην πρακτική εφαρμογή σχεδιασμού γευμάτων και διαιτολογίων για όλες τις κατηγορίες φυσιολογικών ατόμων.

◘ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ

Η διευκόλυνση της προσέγγισης των φοιτητών σε ειδικά θέματα Παθολογίας, η περιγραφή της αιτιολογίας, της κλινικής εικόνας, της διάγνωσης μέσω του ιστορικού και γενικές γνώσεις της θεραπείας αυτών.

◘ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΒΑΡΟΥΣ

Η κατανόηση των μηχανισμών αξιοποίησης της ενέργειας των τροφίμων, τα ενεργειακά συστήματα του οργανισμού, οι ανάγκες σε ενέργεια του σώματος, τα αίτια και οι μηχανισμοί που οδηγούν σε αύξηση του βάρους, το ενεργειακό περιεχόμενο των τροφίμων.

◘ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ ΙΙ

Η κατανόηση των διαφόρων μηχανισμών του μεταβολισμού και η επίδραση του μεταβολισμού των θρεπτικών συστατικών στη λειτουργία του σώματος.

◘ ΑΓΓΛΙΚΑ ΙV

Εξοικείωση με την Αγγλική ορολογία στα γνωστικά αντικείμενα της Διαιτολογίας και Διατροφής με την επεξεργασία επιλεγμένων θεμάτων από τη διεθνή βιβλιογραφία.

◘ ΑΝΟΣΟΛΟΓΙΑ

Η διδασκαλία στους φοιτητές της δομής, οργάνωσης και λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος. Ειδικότερα βοηθά στην κατανόηση των πολύπλοκων μοριακών και κυτταρικών αλληλεπιδράσεων που λαμβάνουν χώρα για την ανοσολογική απόκριση. Η ανοσοβιολογία αποτελεί κλάδο της Βιολογίας που εντοπίζεται στην μελέτη των μηχανισμών του ανοσοποιητικού συστήματος.

◘ ΥΓΙΕΙΝΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Η εκμάθηση των κυριότερων πηγών μόλυνσης των τροφίμων και οι τρόποι ποιοτικού ελέγχου και συντήρησης τους.

◘ KΛINIKH ΔIAITOΛOΓIA I

Απόκτηση βασικών γνώσεων για νοσήματα που σχετίζονται με τη διατροφή και τις διαιτητικές εκτροπές και απαιτούν ειδική θεραπευτική αγωγή ή προληπτική παρέμβαση σε επίπεδο νοσοκομειακής περίθαλψης ή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του πληθυσμού. Βασικές θεωρητικές αρχές σύνταξης διαιτολογίου για παθολογικές καταστάσεις.

◘ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΜΟΝΑΔΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Η απόκτηση βασικών γνώσεων σχετικά με την διάθεση και ποιότητα γευμάτων σε μεγάλη κλίμακα, εφαρμογής κανόνων υγιεινής και αρχών διοίκησης και διαχείρισης μονάδων διατροφής.

◘ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Να αποκτήσουν οι φοιτητές τις βασικές γνώσεις της μικροβιολογίας με κύριο άξονα τις σχέσεις των μικροοργανισμών με τα τρόφιμα και τον άνθρωπο.

◘ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ Ι

Η παροχή γνώσεων στους φοιτητές ώστε να είναι σε θέση να συντάξουν, να αναλύσουν και να παρασκευάσουν διαιτολόγια αναλόγως της πάθησης ή των παθήσεων που εμφανίζει ο ασθενή κατανοώντας τις αλλαγές στις μεταβολικές ανάγκες και θρεπτικές απαιτήσεις που εμφανίζει ο οργανισμός αναλόγως της ασθένειας που παρουσιάζει.

◘ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Να γίνει κατανοητός ο ρόλος του διαιτολόγου στην διατροφική αγωγή της κοινότητας και οι τρόποι με τους οποίους μπορεί αυτός να παρεμβαίνει για την βελτίωση της ποιότητας της διατροφής. Επίσης να συμβουλεύει και να προτείνει διατροφικά μοντέλα έτσι ώστε να προλαμβάνει τις επιπτώσεις από την κακή διατροφή.

◘ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΦΑΓΗΤΟΥ

Να γνωρίσουν οι φοιτητές την ορθή διαδικασία παρασκευής και συντήρησης των τροφίμων και έτσι να ελέγχουν και να αποφεύγουν τις περιπτώσεις μόλυνσής τους. Να είναι σε θέση να εξασφαλίζουν την ποιότητα ενός προϊόντος και να εκτιμούν την επικινδυνότητα του. Επίσης να σχεδιάζουν ποσοτικά ένα γεύμα και την ικανή ποσότητα των υλικών που απαιτούνται.

◘ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Παροχή γνώσεων για τη χημεία στα τρόφιμα (σύσταση, ιδιότητες, μεταβολές) και η μάθηση των προσθετικών υλών που χρησιμοποιούνται στα τρόφιμα.

◘ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑ

Να δοθούν γενικές αρχές Φαρμακολογίας στους φοιτητές και οι κυριότερες αλληλεπιδράσεις θρεπτικών συστατικών και φαρμάκων.

◘ KΛINIKH ΔIAITOΛOΓIA IΙ

Απόκτηση βασικών γνώσεων για νοσήματα που σχετίζονται με τη διατροφή και τις διαιτητικές εκτροπές και απαιτούν ειδική θεραπευτική αγωγή ή προληπτική παρέμβαση σε επίπεδο νοσοκομειακής περίθαλψης ή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του πληθυσμού. Βασικές θεωρητικές αρχές σύνταξης διαιτολογίου για παθολογικές καταστάσεις.

◘ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Η εκμάθηση των διατροφικών συνηθειών ανά το παγκόσμιο με έμφαση στο Μεσογειακό τρόπο διατροφής και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η Μεσογειακή δίαιτα.

◘ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟΥ ΓΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΙΙ

Πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών γνώσεων της κλινικής διαιτολογίας. Εκμάθηση σχεδιασμού διαιτολογίων αναλόγως της πάθησης ή των παθήσεων που εμφανίζει ο ασθενή κατανοώντας τις αλλαγές στις μεταβολικές ανάγκες και θρεπτικές απαιτήσεις που εμφανίζει ο οργανισμός αναλόγως της ασθένειας που παρουσιάζει.

◘ ΤΟΞΙΚΟΛΟΓΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

H εισαγωγή στις γενικές έννοιες της τοξικολογίας των τροφίμων και οι κλινικές εφαρμογές της. Η παροχή απαραίτητων γνώσεων για τις τοξικές ουσίες που υπάρχουν στα τρόφιμα ως ενδογενή συστατικά, ως εξωγενείς παράγοντες από το περιβάλλον, ως προϊόντα αλληλεπίδρασης συστατικών κατά την παρασκευή των τροφίμων και ως τοξίνες μικροοργανισμών.

◘ ΕΡΓΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ – ΕΡΓΟΜΕΤΡΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Να κατανοήσει ο φοιτητής το περιεχόμενο της Εργομετρίας και την σημαντική τους συμβολή στο σχεδιασμό των διαφόρων διαιτολογίων.

◘ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΟΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Η κατανόηση και εφαρμογή της νομοθεσίας περί ποτών και τροφίμων για την ορθότερη και ασφαλέστερη λειτουργία του επαγγέλματος του διαιτολόγου.

◘ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Το μάθημα αυτό έχει ως σκοπό την κατανόηση του αντικειμένου της ψυχολογίας και τη σύνδεση του με την επιστήμη της διατροφής. Επίσης, οι φοιτητές στο μάθημα αυτό θα αποκτήσουν βασικές και απαραίτητες συμβουλευτικές δεξιότητες των διαιτολόγων με σκοπό την αύξηση της αποτελεσματικότητας της θεραπευτικής αγωγής στους ασθενείς, την βελτίωση του επιπέδου της υγείας αυτών καθώς και την αλλαγή της διατροφικής τους συμπεριφοράς.

◘ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ

Η κατανόηση της επίδρασης των διαφόρων μορφών άσκησης στον μεταβολισμό και οι ενεργειακές ανάγκες που απαιτούνται κατά την άθληση. Η γνώση των εργογόνων βοηθημάτων και προϊόντων αθλητικής διατροφής. Η κατανόηση του εξειδικευμένου διαιτολογίου για κάθε άθλημα και ειδικές καταστάσεις αθλητών.

◘ ΠΡΑΚΤΙΚΗ (Z’ εξαμηνο)

Η πρακτική άσκηση έχει στόχο τη δυνατότητα της εφαρμογής των μεθόδων της Διατροφής και Διαιτολογίας σε πρακτικό επίπεδο σε χώρους εργασίας.

◘ ΠΡΑΚΤΙΚΗ (Η’ εξάμηνο)

Συνέχεια της πρακτικής άσκησης του προηγούμενου εξαμήνου. Η πρακτική άσκηση έχει στόχο τη δυνατότητα της εφαρμογής των μεθόδων της Διατροφής και Διαιτολογίας σε πρακτικό επίπεδο σε χώρους εργασίας.

◘ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ PROJECT

Η συλλογή πληροφοριών για την εκπόνηση μελέτης με στατιστικό κυρίως χαρακτήρα σε αντικείμενο της διαιτολογίας ή της διατροφής και την κατάληξη σε τελικά συμπεράσματα.

◘ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ

Η εισαγωγή στις ιδιότητες των μικροοργανισμών και η κατανόηση της Βιοτεχνολογίας. Η περιγραφή της δομής και της σημασίας των μικροοργανισμών, ιδιαίτερα στη χρησιμοποίησή τους στα πλαίσια των βιοτεχνολογικών μεθόδων και της γενετικής.

Ακαδημαϊκό Προσωπικό

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η ενημέρωση του φοιτητή σε θέματα Κοινωνιολογίας. Η μέγιστη κατανόηση των Κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών στην εμφάνιση των προβλημάτων της διατροφής. Η αναγνώριση της σπουδαιότητας των σχέσεων μεταξύ κοινωνικών παραγόντων και χαρακτηριστικών υγείας και διατροφής συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ

Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εισάγει τον φοιτητή στο Εθνικό Σύστημα Υγείας της Κύπρου.

ΑΝΟΡΓΑΝΗ ΧΗΜΕΙΑ

Η διδασκαλία του μαθήματος έχει στόχο την απόκτηση βασικών γνώσεων σε θεμελιώδης έννοιες της Ανόργανης Χημείας, ώστε να εφαρμοστούν σε μαθήματα επόμενων εξαμήνων και τη γνωριμία του φοιτητή με το χημικό εργαστήριο και τις βασικές χημικές τεχνικές.